Skånska vägskydd: Vitaby (Signaler/säkerhet)

av Mattias Månsson, Wednesday, February 02, 2011, 18:43 (4803 dagar sedan) @ Claes Hansson

Både Ravlundabro och Vitaby (norra) var väl (och är fortfarande) handvevade tills trafikens upphörande ? Man kan ju undra varför just dessa två blev kvar ? Vägen vid Ravlundabro är ju relativt trafikerad men det kanske var annorlunda då ?

Var det inte så att tågen fick stanna och ps fick veva ner - köra förbi - stanna - veva upp, åtminstone på vissa dagar/tider då det var obemannat ? Har för mig jag sett någon bild från 1970 med YBo-bussar där föraren står och vevar.


Om jag har fått det rätt återberättat för mig av Ebba som var den sista platsvakten i Ravlundabro (fram till trafikens nedläggning nyårsafton 1971) så tjänstgjorde hon som vägvakt för alla tåg måndag-lördag. Söndagar var hon ledig och då vevade föraren själv ner tågen. Det skulle vara anledningen till att det kom upp ett extra fällbomsvindspel alldeles intill plankorsningen i Ravlundabro.

I Vitaby var det inte möjligt att göra på detta sätt, bommarna står här i beroende med infartssignal A (för södergående tåg). Alltså ingen förarvevning möjlig i Vitaby.


Min far var den sista stinsen i Vitaby (på SJ!). Han berättar att efter att bevakningen ändrades till att vara M-F någon gång i slutet på 60-talet så sköttes bommarna av 2 vägvakter på helgerna. Den ena var banvakt S.Salomonsson och den andra var min mor! Vad gällde deras utbildnig så skötte min far den iallafall vad det gällde min mor. Man kan egentligen undra varför - det var ändå far som skötte bommarna när min mor "var i tjänst"!

Man kan kanske misstänka att det har att göra med några arbetstidsregler som skärptes?


Hela tråden: