Skånska vägskydd: Vitaby (Signaler/säkerhet)

av Mattias Månsson, Friday, February 04, 2011, 07:43 (4824 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Saken är i vart fall inte nämnd i Malmödistriktets linjebok (Sista ändringstryck utgivet 1971-05-23, linjebeskrivningssidorna med R. är båda sist omtryckta 1970-09-27). Kan det ha varit något provisorium sista trafiktiden, som ordergavs i veckoordern?


Efter lite sökande i mina gamla tidtabellsböcker har jag funnit att bommarna i Ravlundabro (Rav) manövrerades av tbfh sön- och helgdagar fr.o.m. den 28 maj 1967 (tdt 167) och alla dagar fr.o.m. den 1 september samma år. Fram tills dess bör det således ha funnits en platsvakt vardagar. Detta framgår av tdt-boken del B (och alltså inte av del A). Av samma tdt-bok kan man utläsa att motsvarande gällde beträffande vägkorsningen Möllegatan vid Gyllebo (Gyb), som numera hos Skånska Järnvägar heter Östra Vemmerlöv (Övl), dock med den skillnaden att bomfällningen för tbfh vardagar började först den 1 november 1967.

Det stämmer ju ganska bra med det Ebba berättade en gång även om jag fick för mig att hon fällde på vardagarna ända fram till nedläggningen.

Men Möllegatan... Här slopades vägskyddet och ersattes med sth 10. Runda, gula, hastighetstavlor sattes upp. Alla övriga hastighetstavlor på banan var av den trekantiga, vita, modellen med grön kantrand. Undra när denna förenkling genomfördes?


Hela tråden: