Skånska vägskydd: S:t Olof (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult @, Monday, February 07, 2011, 08:47 (4819 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

S:t Olof var f d grenstation och huvudsignalerna tycks ha varit envingade semaforer. De nedtogs i samband med platsens nedklassning till hlp 1969-12-01.
Stationen hade saknat anordningar för obevakad körning med vägvakt. Tkl-tjänst hade krävts för alla tåg.

S. tillhörde 1964-1972 Tomelilla trafikområde. Dess främsta uppgift tycks ha varit att administrera småstationer. Vid starten omfattade området 25 bemannade platser (Dalby-Simrishamn, Olseröd-Gyllebo och Hurva-Äsperöd). Kontorets främsta göromål torde ha varit personalledning p g a den låga trafiken. Den samlade styrkan översteg dock knappast 100 personer, även om vissa stationer inte kunde trafikeras obevakade: Brösarp. S:t Olof, Sjöbo, Tomelilla självt och dåförtiden Simrishamn. Nattjänst förekom dock naturligt nog inte. Ett lokomotorlag (tvåmans?) fanns i Tomelilla och styckegodset kördes av Svelast t/fr Malmö eller Kristianstad.

Området drabbades hårt av indragningar. Vid dess nedläggning 1972 fanns 12
bemannade platser kvar och avbemanning av Hurva och Askeröd planerades.
Området uppgick i det stora Malmö trafikområde. Detta införlivade samtidigt
fyra andra mindre to: Eslöv, Lund, Ystad och Trelleborg.


Hela tråden: