Skånska vägskydd: S:t Olof (Signaler/säkerhet)

av Magnus Kroon, Monday, February 07, 2011, 15:28 (4798 dagar sedan) @ Mattias Månsson

Jag skulle vilja gissa på att det är vägbreddning som har motiverat utbyte. Idag är det ju fyra ÅSSA-driv och det skulle inte räcka med två även om man monterar längsta möjliga toppbräda. Jag vet inte vad som räknades som maxlängd på stålrörsbommar men jag antar att det inte skulle räcka till med en förlängning av befintliga bommar.
Det finns en bild tagen av Tom Persson sommaren 1963 där det tydligt syns att bommen på östra sidan är flyttad närmare det idag kvarvarande spåret. Det förutsätter att spåret närmast banvaktsstugan var rivet då. Detta är högst sannolikt eftersom det på bilden syns en ordentligt bred plattform mellan de som 1957 lär ha kallats spåren 1 och 3. På bilden skymtar även en V-signal på den plats där det står en V-signal idag. Således har man nog inte varit nöjd med placeringen av den flyttbara som brukar figurera i den här serien om skånska vägskydd.
Det förefaller som om att inventeringen 1957 gav underlag för flyttning av östra bommen i samband med bangårdsrationalisering någon gång mellan 1957 och 1963. Den ersättande anläggningen med ÅSSA-driv är ritad 1965 så det kan antas att vägbreddning har genomförts strax efter det. Att döma av planritningen revs dock inte spåret till torvladan förrän något senare.


Hela tråden: