Skånska vägskydd: Gyllebo (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult @, Friday, February 18, 2011, 09:41 (4808 dagar sedan) @ Mattias Månsson

1) Stationen hade till ca 1955 T-semafor och trafikerades morgon och kväll obevakad för några rälsbusståg på dispens från Säo (Enbemannad). Ca 1955 uppsattes tvåskens huvudljussignaler med s k centrallås för växlarna (Ej motordriv). Stationen blev nu obevakad även Soh, som förut med vägvakt obevakad tid.

2) G. nämns inte som trafikplats i "vutbaneinstruktionen" av 1976-03-01. Glömska eller har sidospåret rivits och återuppbyggts?

3) Platsen avbemannades 1967-11-01. Förarna fick nu fälla bommarna dagligen mot förut Soh (Jfr tråden om Vitaby).

4) Efter övergången till vutbana ersattes bommarna av hastighetsnedsättning till 10 km/h (Även här tråden om Vitaby).


Hela tråden: