Skånska vägskydd: Gyllebo (Signaler/säkerhet)

av Mattias Månsson, Friday, February 18, 2011, 10:21 (4809 dagar sedan) @ Kjell Aghult

1) Stationen hade till ca 1955 T-semafor och trafikerades morgon och kväll obevakad för några rälsbusståg på dispens från Säo (Enbemannad). Ca 1955 uppsattes tvåskens huvudljussignaler med s k centrallås för växlarna (Ej motordriv). Stationen blev nu obevakad även Soh, som förut med vägvakt obevakad tid.

2) G. nämns inte som trafikplats i "vutbaneinstruktionen" av 1976-03-01. Glömska eller har sidospåret rivits och återuppbyggts?

3) Platsen avbemannades 1967-11-01. Förarna fick nu fälla bommarna dagligen mot förut Soh (Jfr tråden om Vitaby).

4) Efter övergången till vutbana ersattes bommarna av hastighetsnedsättning till 10 km/h (Även här tråden om Vitaby).

Växlarna har funnits kvar hela tiden. Under en period fanns det 3 växlar i huvudspåret men den mellersta växelförbindelsen mellan sidospår och huvudspår har rivits vid en för mig okänd tidpunkt. Växeln i söder revs alltså 2004 medan växeln i norr fortfarande finns kvar. Huvuddelen av sidospåret revs för ett par år sedan av Gotlandståget. Sista trafikeringen av sidospåret skedde om jag minns rätt år 2003 då vi ett par nätter lastade upp en slamsugningslastbil på en järnvägsvagn där för rensning av dräneringsledningar på sträckan Tomelilla-Simrishamn. Detta var före elektrifieringen var färdigställd av den sträckan.


Hela tråden: