Vägvaktens placering (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Saturday, February 19, 2011, 20:23 (4809 dagar sedan) @ Magnus Kroon

På första bilden ser man banvaktsstugan direkt till vänster om kryssmärkesstolpen närmast fotografen. Avståndet från banvaktsstugan till Virrestad är strax under 400 m vilket borde vara tillräckligt kort avstånd för den mekaniska ledningen. Kurvradien är 5200 m och det krävdes förmodligen få vinkelhjul. Dock vet jag inte vilket avstånd som var maxgräns för linmanövrering av bommar.
Sannolikt har banvakten tjänstgjort som vägvakt för båda vägskyddsanläggningarna och vindspelen har antagligen stått i höjd med banvaktsstugan.

Så var det säkert, jag blev förvirrad av att både banvaktstugan och hållplatsen hette Virrestad och trodde de var belägna i omedelbar närhet av varandra.

När jag förstorar bilden maximalt anas något som eventuellt kan vara ett fällbomsvindspel utanför stugan, vid röda pilen:

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Cr-Y/OVemmerlov_detalj_5711.JPG[/img]

Ytterligare ett spel kan finnas till vänster om stolpen. Vindspelens placering har i så fall troligen valts för att trots kurvan få bra sikt på båda vägkorsningarna. Det syns också något som skulle kunna vara en kur nära spåret (gröna pilen). En kur behövdes med hänsyn till att ordinarie banvakten/vägvakten hade vissa lediga dagar och ersattes av annan vägvakt.

400 meter var definitivt inget långt avstånd för mekanisk manövrering av fällbommar.


Hela tråden: