Skånska vägskydd: Östra Herrestad (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult @, Monday, February 21, 2011, 09:18 (4784 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Vägförvaltningen följde reglerna: SJ skulle ha statsbidrag till om- och
nybyggnad av vägskydd om biltrafikens ökning krävde det. Men utbyte bommar/grindar > ljud- och ljussignaler var en SJ-intern rationalisering och bidrag skulle inte betalas.

YJ öppnade 1931-1932 flera nya hållplatser på eslövs- och gärsnäslinjerna p g a busskonkurrens. Där insattes också motorvagnarna YEJ 1 och 2 i vardera två tågpar. På gärsnäslinjen förblev tågantalet oförändrat medan ett nytt tågpar
anordnades på eslövslinjen. Vagnarna blev vid förstatligandet SJ 457-458 litt.
Xb3. De var byggda av Kalmar Verkstad 1931, hade 46 sittplatser och bensinmekaniskt maskineri. De gillades tydligen inte av SJ, då de slopades redan 1945.


Hela tråden: