Ånglok i Kouvola 1975 (Järnväg allmänt)

av Oldsmobile, Monday, February 28, 2011, 12:57 (4804 dagar sedan)

Svar till Björn Malmer: Lite hastigt: Jag och min finske "lagkamrat"
hade hela tiden engelsmän i hälarna. Syns bäst med långa rockar, inga mössor men schalar kring huvudet. Vi förskte hålla steget före. Den här Vr3 stod påeldad och väntade på just engelsmännen. I övrigt var alla lok nedsläckta.
Utom Tr1 1033 som var en Pieksimäkimaskin. Loket stod nere på bangården då vi upptäckte en rökstrimma och sprang dit. Vi hann fram och bad lokföraren att lägga ut en "karamell" vilket han verkligen gjorde. Dom fick nog fan av stationsbefälet. Jag hade fel på 80-serien, det var 90-serien alltså den sistaför "Risto"-maskinerna. 1974 gjorde jag en resa själv från Boden ned genom
Finland och haffade en Vr3 som växlade tungt på Kontiomäki stn. I övrigt väl bemött trots att jag kunde bara 10 ord på finska varav ett för fläskkotlett,
så jag levde på det...I Kontiomäki mötte jag f.ö.en liten plirande man med en Northia mellan läpparna. På en fråga om det gick att fota här så sa han med ett flin: Kylläää....kyllää. Som sagt jag blev illa bemött av red. för Resiina.
Så jag vill inte publicera mera... Men här kommer 4 bilder som svar till Björn:

Tr1 1033 Med vilken jag åkte med Pieksimäki-Seinenjooki - med engelsmän.
Vi bad att få 1042 vilket vi blev lovade men då hade loket gått sönder..
Här med ett godståg färdig för avgång.
[image]

Vr1 nyligen avställd
[image]

En "Höna" också avställd hastigt
[image]

[image]
Den här Vr3:n var bemannad och påeldad, enligt uppgift enbart för engelsmännen
. Min kompis var finne och jag hade mycken hjälp av honom....
Bl.a. hjälpte han in mig på ett militärt område 1974 där ett 60-tal lok stod uppställda, varav de flesta Hr1. Fint minne... Mina bilder är ju inte alls i klass med Björns men jag gjorde vad jag kunde..... Nikkormat tror jagdet var
Olds..:-)


Hela tråden: