80-tal i färg; det tredje Rimbotåget igen (Bana)

av Bobo L, Friday, June 13, 2008, 22:26 (5789 dagar sedan) @ HLi

Undrar varför det bara är två på denna bild..?

1 maj-helg? Dagen de sattes ( 30 april ? ) var nog dag före röd dag, varvid gällde Helmersk växlingsplan. Ibland gick 590 me ba´två pass, sö! Ibland fick nått söndagtåg dra upp och ställa undan de fyra passvagnarna istället. I mycket sällsynta fall gick man upp med ett extratåg för att ställa. Om nått elevtåg var planerat kunde det bli de som fick ställa istället. Bekymret var att många av Ldm-tågen normalt hade pjatt-bemanning utan växlingsutbildning på helgerna. Vid närmare efertanke gjorde jag själv en gång några timmars övertid på väg hem från något förmiddagsskift en helg genom att åka med upp till Lindholmen med ett ordinarie Ldm-tåg och göra undanväxlingen och därefter återvända hem till Vallentuna. Så här 25-30 år eferåt har ju båda järncellerna glömt det mesta men jag har något minne av att tåget bestod av X7p+X7p, X7p+X9p eller X9p+X9p och de fyra (?) grindvagnarna sist.

Jag minns (?) också att nån gång, säkert sista dagen i en storhelg, fanns de fyra (grind)vagnarna till nästa morgons 580 trots allt kvar på Östra, säkert längst upp på "banken" varvid rynkade pannor uppstod. Jag vill minnas att man (vi? jag?) nästa morgon lät 580:s motorvagn, som ju normalt gick på släp i aktern på 704:s tågsätt (avg Öst 5.52, om jag minns rätt), istället dra med sig vagnarna själv och tomma upp strax före 704. Förmodligen överenskommet m 704:s tågps redan på kvällen före ifall de sov, eller vad de kan ha gjort :-) , på överliggningen på Östra i rummen för "personal med tidig eller sen tjänst".

Ännu mer osäker vill jag minnas att tåg 704, med 580:s motorvagn ordentligt på släp, kom till Lindholmen och upptäckte att det inte alls fanns några vagnar uppställda på sp 1, varvid man broderligt på något vis delade på 704:s vagnar. Resultatet blev dels trångt på båda tågen och dels att hela morgonväxlings-planeringen på bangården på Östra blev helt knäpp när vagnarna kom i helt fel ordning och tåg. Jag undrar om det inte var då som Helmer (växlarbasen) sa att "då får de fortsätta gå där de är!" (dvs fortsätta i de vagnsomlopp där de nu hamnat) varvid det alltså började gå grindvagnar i alla möjliga tåg en tid :-)

*gagg*
/Bobo L :-)


Hela tråden: