Svensbro vändskiva och det museala arvet (Järnväg allmänt)

av Granis, Wednesday, March 23, 2011, 22:36 (4754 dagar sedan) @ Stig Lundin

För det första: Om dom lämnats kvar i Svensbro och i Axvall, vilket hade varit "det optimalt museala", hade de funnits kvar idag då? Knappast. Och hade AGJ rustat upp och använt dom (endera i trafiken/ på banan eller i nåt "vändskivemuseum" ): Knappast, ty då hade väl det skett? Det finns väl dessutom en gräns på hur många vändskivor en bana behöver, i varje fall för driftens skull? Och den andra frågan har med resurser att göra. Den också.

Då är det väl bättre att skivorna nu -eller i varje fall i en "nära framtid"- kommer till användning i Galtström och i Roma? Att man sedan av praktiska skäl bygger om dom är väl lite grann en annan fråga, men precis som jag brukar säga när det gäller märkning och smärre ("praktiska" ) ombyggnader av fordon: Det går ju alltid att återställa. Naturligtvis finns det väl en gräns för det också. Att t ex förlänga en skiva med nya balkar el dyl är ju att både förvanska och förstöra den (om en återombyggnad då blir inom rimliga gränser blir omöjlig), vilket är tråkigt. Men det verkar inte ske med någon av dessa skivor. Som väl kommer att förvalta det västgötska järnvägsarvet i Västernorrland och på Gotland.

/ L G


Hela tråden: