Katrineforslokomotorn (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Per Wirback, Monday, June 16, 2008, 12:45 (5765 dagar sedan) @ Olle E

Hur mycket ändrades katrineforslokomotorerna i samband med breddningen? Ändrades korgen/hytten? Ramen har som utskurna "hjulhus", är det original från smalspårstiden, eller tillkommet senare? Något annat?

[image]

Lokomotorn tillverkades förberedd för breddning, eller snarast så tillverkades den normalspårig men insmalad. Hjulupphängning etc är alltså och har alltid varit i normalspårsutförande. Hjulaxlarna har extralånga cylyndriska stoser som hjulskivorna är pressade på, hjulskivorna kunde alltså vid breddningen pressas från smal till normalspår utan att byta axlarna. Bromsrörelsen har dubbla upphängningar placerad där normal respektive smalspårshjulen kommer, bromsbommarna är dock av naturliga skäl olika för de olika spårvidderna. Buffertbalkarna förblev oförändrade vid breddningen förutom att hålet för smalspårskopplet är igensvetsat.

ULJ:s ombyggnad har ännu bara hanterat inpressning av hjulskivor, revision av rullager samt demontering av normalspårsbuffertar. Bromsrörelse, nya koppel och en vanlig lokrevision återstår.


/Per


Hela tråden: