NKlJ-frågor (Bana)

av Måns Johannesson, Monday, June 16, 2008, 13:09 (5764 dagar sedan) @ Granis

1. Hur såg trafikutvecklingen ut på NKlJ? Persontrafiken försvann 1964 och sen lades hurven ner 1990 men hur såg det ut dessemellan? Vad försvann när?


Vid mitten av 70-talet lade man om timmertrafiken från järnväg vilket blev dödssstöten för banorna öster om Hagfors. I samma (?) veva hade nämligen också de sista malmtransporterna upphört på den linjen. I början av 80-talet gjordes andra trafikomläggningar vilka medförde att Uddeholmsbolaget slutade ta in olja från Karlstad till Uddeholm/ Hagfors på järnväg, vilket då medförde att även sträckan Deje- Karlstad- Skoghall lades ned. Kvarvarande trafik därefter var väl överförings- och "containertåg" (underreden till överflödiga boggimalmvagnar gjordes om till containervagnar på 80-talet) Deje- Hagfors.

/ L G

Det var väl såhär:
1975 Malmtransporterna Finnshyttan-Hagfors upphör och banan läggs ned. Transporterna med överföringsvagnar till/från Hagfors flyttas därmed att gå via Deje istället för Finnshyttan.
1979: Timmertransporterna till Skoghall läggs ned och banan Deje-Karlstad läggs ned året efter. Övriga transporter från Karlstad/Skoghall (olja samt spotkörningar med skrot som kommit på båt) motiverar inte att banan behålls.

/Måns


Hela tråden: