Trafikutbyte i Pålsboda (Fotografier/bildfrågor)

av Granis, Wednesday, June 18, 2008, 21:40 (5788 dagar sedan) @ Kurt Möller

Vad är det du tänker på här, Lasse? Jag är inte riktigt med på galoppen...

Jo, frågan om just omständigheterna kring denna SJK-resa var uppe för nåt (?) år sen, här eller på "PV". Vill minnas att Du klarade ut en del frågor, icke minst varför man inte fortsatte norr om Pålsboda. "Det skulle tagit för långt tid", "ångloket fick ej gå över bron" var sånt som hade påståtts. Faktum är väl att resan hade slutat ruskigt sent i så fall, och anslutningarna hemåt blivit ruggigt dåliga. Därför fixade man ett "extrastopp" för ett (?) tåg på stambanan i Pålsboda. Eller nåt sånt.

Såvitt jag kan se vid en snabbtitt så hade inte SJ kvar i tjänst ngt ånglok med markant lägre stax. Alltså på denna bandel. DÅ. Allt gods kanske gick med Z4p?

Jodå. 3161 hade deltagit grustågstrafik vid breddningar på Kimstad- Finspång och/ eller fd NVHJ i början av 60-talet och därefter ställts av. De sista godstågen Hjortkvarn- Pålsboda- Örebro hade då dragits av Z4p sen flera år tillbaka efter nån "trafikomläggning" (övertog/ lämnade godsvagnar från ångdraget godståg i Hjortkvarn). Har för mig Kalle Kindgren eller lokf Stig Karlsson från Finspång berättat om detta. Enligt andra uppgifter skulle dessutom Z4p-dragna "vut:ar" (?) Pålsboda- Örebro fortsatt en tid även efter nedläggningen av sträckan i maj 1962.

/ L G


Hela tråden: