Skånska vägskydd: Tegelbruksgatan, Landskrona (Signaler/säkerhet)

av Lasse M, Wednesday, May 18, 2011, 23:30 (4718 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Vid infarten till Landskrona i riktning från Billeberga fanns fem plankorsningar med fällbommar. Bilderna nedan hittade jag hos Sveriges Järnvägsmuseum, och de skall samtliga vara tagna i april 1958.

[image]

På bilden ovan syns inga fällbommar, däremot enkla grindar (svängbommar). Fällbommar finns för en övergång i bakgrunden, och den borde ligga på linjen Landskrona - Kävlinge. Landskrona station är då belägen till höger.

Jätteintressanta bilder då Landskrona är min födelsestad och min mormor dessutom kommer från trakterna kring platsen för bilderna.

Banan närmast i bild är banan till Kävlinge, banan längre bort är L&HJ och LEJ, dessa delade sig längre ut till höger i bild. Landskrona station ligger till vänster i bild.

[image]

På bilden ovan har nya bommar med enhetsdriv kommit upp. De ser dock ut att vara invirade i papper eller tyg, och har alltså ännu inte tagits i bruk. Grindarna finns kvar och är antagligen bevakade. Annars hade man nog vridit undan grindmärket som syns i förgrunden.

Nedan ytterligare en bild på de nya bommarna. Det är antagligen baksidan av grindmärket för korsningen med Kävlinge - Landskrona som syns till höger i förgrunden:

[image]

Landskrona station till höger i bild.

[image]

Kävlingebanan riktning mot Landskrona station. Denna bilden är tagen närmre stationen än nästa bild. Platsen för denna bilden är nästan längst bort i bilden på nästa bild, ungefär där man inte längre kan se spåret.

[image]

Kävlingebanan riktning mot Landskrona station. Området Örja till höger i bild där min mormor växte upp. Huset hade dom kvar alla syskonen, så själv har jag varit där en hel del som barn. Har mina aningar om att det kan ha varit där som mitt järnvägsintresse föddes då huset låg alldeles brevid banan.

Ovan ser vi att försignalen redan 1958 bytts från sådan som kunde visa rött sken (bakgrundsskärmen var då helsvart) till en signal som visade blinkande grönt eller blinkande grönt + fast gult sken (det sistnämnda från sidotågvägslyktan under den svartvita försignalskärmen). Längst ner sitter en vägkorsningsförsignal, ännu så länge försedd med ett svart-vitt kryss för att markera att signalen inte tagits i bruk. V-försignalen ansågs väl nödvändig som ersättare för försignalens röda sken.

[image]

Kävlingebanan riktning mot Häljarp.

sista bilden är tagen i andra riktningen och visar de nya bommarna och en V-signal


Hela tråden: