Holsljunga 1959 (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult @, lördag, juni 11, 2011, 09:36 (2840 dagar sedan) @ Johan P

Trakten hade dåliga vägförbindelser. Bl a detta var skälet till att sträckan Axelfors-Älvsered fick leva kvar under 1½ års övergångstid.

För denna trafik stationerades två fasta förare i Älvsered (Vikarier sändes
från Borås). De hade två Yo1p, en UF2p, en Z4p och en snöplog. Släpvagnen var avsedd för styckegodstransporterna främst t/fr Holsljunga. "Pyttebanans" mesta styckegodstrafik hade övertagits av Svelast redan 1950 (och lokalgodstågsparet minskats till varannandags).

Lokomotorn provstartades troligen för sällan och fungerade inte efter ett större snöfall. Mer snö väntades också. Skoltåget nästa morgon fick dock inte äventyras. Man lär ha beslutat att hålla banan öppen genom körning med rälsbuss hela natten. Och lär ha lyckats.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum