FVJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Henrik Mundt @, Friday, January 18, 2008, 09:38 (5915 dagar sedan)

Det är ganska imponerande som FVJ har blivit känt, fast inte för något roligt eller trevligt. Jag har hängt med i skuggan länge efter några år i både styrelese och i driften.
Jag skulle vilja påstå att föreningen har den styrelse den förtjäner. Det låter inte trevligt men de fakto har styrelsesesarbetet i KLJ/FVJ aldrig varit annat än et nödvändigt ont, lusten till avsluta påbörjade uppgifter var alldrig högt prioriterat - min tolkning av verksamheten!!
Dette berättiger inte till att andra föreningers digniteter kommer och med makt berätter vad medlemmerne i FVJ ska göra under kupartade former. Om inte FVJ styrelse har hållt sig inom stadgarnas ram är det en sak som medlemmerna måste ordna upp på årsmötet. Men om Morrgan önskar att kasta ut styrelsen har han som alla andra att hålla sig till stadgarna hur trista och otidsenliga dom än måste anses vara!
Att FVJ har problem är väl numera klart för hela Sverige. Hjälper det styrelsen att komma ur det problem som en kassör med samarbetsproblem har ställt till med? Knappast!
Har FVJ medlemmer fått lov att yttra sig? Nä - dom flesta har/hade ingen aning om vad som var på G innan Morrgan ringde. Så i det sammanhang var insatsen OK. Fortsättningen har jag min tvivel om likaväl som syfftet.
FVJ behöver en tid att samla ihop sina stumpar efter att i flera år ha varit splittrat på olika geografiska platser. Det är inte konfliktfritt att plötsligt ska enas var man för upplevde "sin " insats som den med högst proritet. Under den period var jag var aktiv upplevde jag det som att det var många specialintressen som var och en tyckte sig första allting bättre. Förmodeligen är det samma i dag. Och finns det inte en samlande anda i föreningen så landar man lätt där FVJ sitter i dag. Behövs det en ny styrelse? Nja - kanske inte eller troligtvis inte skulle jag vilja påstå. Däremot saknas det et behov av et samlande "objekt". Detta objekt skulle kunde vara en bana att köra på. Och dit är det långt. Kommunen har i olika omgångar gjort livet surt för föreningen. Och dom 10 milj som Morrgan har uppe någonstans är inte helt orealistiska. Där är många slipers som är kass. 4 pr m x 10000 m ger 40000 slipers! Inte är alla lika dåliga även om behovet av sliper är 5000 st x 500 kr = 2500000 kr + grus + det övriga lösa + vägövergångar + ny bangård i Ljungbyhed. Jotack - det bliver nok inte mycket över på dom 10 milj. Så nok sitter styrelsen i en knepig sitts.
Nå i morgon hoppas jag att FVJ´s medlemmer hittar till Klippan om inta annat så för att låta styrelen vata att dom har ett intresse i en fortsättning av föreningen. Hur fortsättningen kommer att se ut kan bli jädrans interesant. Så hjälp föreningen inte stjälp!!!!


Hela tråden: