Ångfinksplaceringar m.m+ B6 med kamin (Fordon: vagnar)

av s svensson, Friday, June 27, 2008, 11:27 (5779 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Det fanns instruktioner om hur vagnar skulle ställas till försvarets gagn.Till B6 fanns det kaminer i mob-förråd. Jag vill minnas att man drog ned ett eller två fönster och drog skorsstenar till kaminer. Dessa torde placerats på golvet och på något sätt skruvas fast.
Det finns i någon SJ nytt foto på en B6 i detta utförande. Det handlar alltså om B6 och B6G på 70 talet.
Jag är inte helt säker på hur det förekom tidigare.

Tittar man i olika sammanställningar från 50 tal och början av 60 tal ser man att i stort sett användes godsvagnar till trupptransportr. Det handlade då om vagnar som ibland frågas om som boskapsvagnar. Alltså Gsh,Gq,G,Grh och liknande.
Vagnarna fylldes med halm och det placerades in en kamin. Det fanns lock och nödbroms på vagnarna redan. Kaminerna kom från mobförråd.
SJ godsvagnar ändrade karaktör på 60 talet.
Godsvagnar anskaffades av en helt ny typ. Det var Ge,Gre samt några ombyggda G. Det helt nya var att man gick ifrån massivt trä i vagnväggarna och ersatte dessa med träfiberplattor. Dessa plattor kunde inte hålla värmen.
Det blev en del negativa skriverier om kylslagna transporter.Så SJ utvecklade lite ny inredning i godsvagnarna. Samt ställde i ordning B6 med kaminer för trupptransport.
Vad gällde B1 kunde dessa bäddas om till liggande avdelning. Speciellt för sjuktransporter gick det använda dessa. Kanske det gick att använda m60 vagnar med salong. Det viktiga var att inredningen var möjlig att bädda om med.
Viktigt var att när man övat färdigt (tror vagnarna endast övades med) skulle platsmarkeringarna stämma med översiktsplanen. Vagnarna i m60 serien har alltså salonger där fällbara sätena är tvådelade.
Äldre vagnar såsom B8 hade ganska länge liggbrädor som användes till militära transporter men även när skolbarn skulle på längre utflykter.


Hela tråden: