Sissebäck och Valje (Historiskt material)

av Anders Olsson, Saturday, July 02, 2011, 18:35 (4675 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Tack för alla tips inklusive rättelsen med korningen på SOEJ.
Jag tror att det är så här.
HÅLLPLATS 1. Bild:www.gamlavykort.nu/forum3/uploads/sisseback1025.
Utifrån bildens motiv tror jag att detta är hållplatsen vid km 26,895. Vägen i förgrunden är gamla riksvägen Skåne-Blekinge (föregångare till dagens E22). Snett bakom fotografen finns banvaktsstugan Valje. Den stuga som finns idag är troligen byggd av BKB men kanske fanns en föregångare uppförd av SCJ. BKB byggde ju nya stationshus istället för SCJs gamla. På vykortet (finns även som repro utgivet av mfÖSJ) står Sissebäck och vykortet är av stilen att döma från epoken 1905-1915.
Detta är troligen den äldre hållplatsen. Namnbyte till Valje (V) och nedlagd 1972. Ligger i Skåne.

HÅLLPLATS 2. Bild: http://www.tradera.com/Anhaltstationen-Valje-BLEKINGE---auktion_270210_1354
Denna hållplats ligger som texten säger i Blekinge. Min gissning är vid vägen till badplatsen km 27,49 där miljön än idag påminner om bilden.Troligen är det denna hållplats som får plattform 1882. Hållplatsen kallas ibland Valje och ibland Valjö. När den försvinner är osäkert. Vykortets stil antyder att detta är från ca 1920.

En datering av kartorna kunde vara en viss hjälp. Troligen är de inte samtida, olika län fick kartor vid olika tidpunkt.


Hela tråden: