Om svetsning av ånglokpannor omkring 1950. (Fordon: lok)

av RaA, Oslo, Sunday, June 29, 2008, 00:34 (5751 dagar sedan) @ BD

Du skriver etter å ha lest avskriften at "NSB hade f ö helsvetsat stål- och kopparfyrboxar redan på 1930-talet."
Jeg får ikke det til å stemme helt - avskriften er vel den svenske arbeidsmetoden med svensk trykkbeholderkode innflettet - ikke NSBs? Brevet er jo stilet til NSB - eller?

Vedrørende helsveisede indre fyrkasser så ble helsveising av disse påbegynnt i 50-årene sammen med helsveisede kjeler. Dog fikk en del eldre klinkede kjeler helsveiset indre fyrkasse ved hovedrevisjoner. Men helsveiset kobberfyrkasse? Det tror jeg kun finnes i et eneste lok i Norge - i Prydz på Urskog-Hølandsbanen som er bygget i 1949/1950. Indre stålfyrkasser i klinket utførelse var vanlig allerde ved første verdenskrig. Akkurat når vi begynnte eksprimenteringen med helsveisede fyrkasser husker jeg ikke men serieproduksjon av helsveisede indre fyrkasser kom ikke før etter andre verdenskrig.

Mvh Ragnar Andenæs


Hela tråden: