Sissebäck och Valje (Historiskt material)

av Anders Olsson, Sunday, July 03, 2011, 21:12 (4679 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Kommentar till Kjell Aghults svar:
1. Olofssons uppgifter är oftastast riktiga men Olofsson sätter inte ut datum på alla trafikplatser utan förutsätter att öppningsdatumet som redovisas på en station längre upp på samma bana gäller även här. Det finns minst ett tiotal senare öppnade trafikplatser i Skåne som i Olofsson på detta sätt har för tidigt äppningsdatum. Ett exempel är Skivarps Sockerbruk som i JD har övertagit Olofssons uppgift trots att trafikplatsen annonseras i Sveriges Kommunikationer först 1901, sockerbruket uppfördes 1901-02 och stationshuset är helt avvikande mot övriga Klagstorp-Rydsgård. Kanske är 1874 rätt tid men jag skulle önska en säkrare källa än Olofsson. Uppgiften om plattformen i allmänna arbeten bevisar inte att trafikplatsen öppnats då. Vissa enkla hållplatser saknade plattformar.

2. Uppgiften om namnbytet i Järnvägsbyggnader i Kristianstads län är jag skyldig till och den bygger på uppgifterna ur Sveriges Kommunikationer som jag redovisade i originalinlägget. Jag har tills jag läste JD förutsatt att det bara funnits ett läge för trafikplatsen.

3 Även Olofsson anger säsongstrafik maj-september,

4. Som argument för att det är två trafikplatser anger jag följande. De båda bilderna är definitivt tagna på två olika platser och eftersom jag kollat på plats tror jag på de av mig angivna lägena.
Olofsson anger att hållplatsen ligger i Blekinge. Lägena i JD ligger i Skåne.
Kartorna ovan i tråden visar lägen på båda sidor om gränsen.


Hela tråden: