Sissebäck och Valje - tre olika lägen? (Historiskt material)

av Anders Olsson, Wednesday, July 06, 2011, 11:55 (4650 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Om vi utgår från att Ljunggren har rätt låg hållplatse alltså först vid banvaktsstugan (km ca 26,6). Jag vet inte om stugan som finns idag är den ursprungliga men dagens stuga syns tydligt på Eniros karta mellan Vidriksbergsvägen (km 26,575) och Sölvesborgsvägen d v s gamla riksvägen.
Hållplatsläget vid riksvägen är det som finns i linjeboken 1959 d v s 26,895. Det finns ett flygfoto på gamla vykort från 1956 där man kan se hållplatsen i detta läge:http://www.gamlavykort.nu/forum3/forum_posts.asp?TID=1375 Se inlägget från 17 mars. Att det vykort med Sissebäck hållplats som jag länkat till är från samma plats är säkert även om hållplatskuren 1956 ser annorlunda ut. Båda dessa lägen ligger i Skåne d v s väster om Sissebäcken. Vykortet som säljs på Tradera är definitivt taget på annan plats. Här är det närmast en stig som korsar banan (observera den lilla varningsskylten. Vid korsningen med riksvägen fanns säkert grindar eller bommar.
Med hjälp av Stig Lundins hemsida fick jag fram tidsuppgifter för kartorna: Blekingekartorna är gjorda 1916-19 och då finns hållplats på Blekingesidan vilket stämmer med Olofssons uppgift. Kartorna för Kristianstads län är från 1926-34 och då finns hållplats på skånska sidan vilken kallas Valje V vilket antyder att det fanns eller hade funnits även en Valje Ö.
Som framgår av detta och uppgifterna i tidtabellerna så är uppgifterna i SJK-foldern till större delen felaktiga.
Det som nu behövs är tillgång till BKBs tyjänstetidtabeller eller motsvarande.


Hela tråden: