Storå-Stråssa J (Järnväg allmänt)

av m.sundström, Wednesday, July 13, 2011, 20:38 (4669 dagar sedan)

TiB:s sommarkort lockar ut en på många hyss. Sålunda hemsökte jag idag Stråssabanan för första gången sedan jag deltog i en SJK-resa sent sjuttiotal.

Jag knatade banan ut från Sr (den börjar längre norrut än man kan förledas att anta, ungefär mitt på Sr bangård) och började stigningen upp mot Stråssa. Efter nå'n halvtimme började jag fundera varför jag inte kom nå'nstans - kartans vägkorsningar dök liksom upp på tok för sent... Nåväl, det har väl med uppförsbacken och åldern att göra (även om kilometertiden från lumpen, d v s en km på tio minuter sitter i) tänkte jag och stretade på.

Inkommen på Stråssa bangård efter en och en halv timmes knatande hittade jag kmp 708 *) och kom först då ihåg att det var en 100.000-dels och inte en 50.000-dels topografisk karta jag tagit med mig! Ett i sanning hårt slag för en äkta petimäter! Uppe i Stråssa använde jag Christer F:s material från 25.3 som underlag men som vanligt hade den röra av banvallar och vägar som hör till nedlagda gruvor gjort all orientering omöjlig. I Stråssa finns det dessutom gruvanläggningar av två generationer, den äldre som tycks vara från tiotalet och den yngre som dåvarande Gränges investerade mycket pengar i sedan man sålt Malmfälten i Norrbotten till Staten på femtiotalet.

Som alltid vid nedlagda gruvor hyser den senare generationens byggnader diverse obskyra verksamheter som gör att man drar sig för alltför intensiva studier.

Lätt vemodig stufflade jag iväg längs vägen till Gusselby och steg sedan på tåget hem till Falun i Ld. Summa järnvägsobservationer:
2 sidolinjekontaktstolpar
1 lystringsmärke
1 kmp (den ovanämnda 708)

Detta som resultat av 28 kms vandring!

Olle S
PS: TGOJ hade ett system med kilometrering av banorna så att även alla sidobanor hade treställiga tal, Stråssalinjen börjar sålunda på 7.


Hela tråden: