Storå-Stråssa J (Järnväg allmänt)

av Bertil Bengtsson, Thursday, July 14, 2011, 18:55 (4669 dagar sedan) @ m.sundström

För "hundra år sedan" (ja, sent 90-tal) besökte jag Storå, Stråssa och Guldsmedshyttan. Vad som förundrade mig då, var att linjen upp till Stråssa fortfarande hade både spår och kontakttråden kvar (dvs inte "kontaktledningen", bara själva kontakttråden, rimligen av koppar). Möjligen var det en enkel kontaktledning av "spårvägsmodell", utan bärlina.. Hur som helst var det en smärre förmögenhet som fanns där, till allmänt beskådande.
Linjen var bruten vid Storå stn. Av linjen till Guldsmedshyttan återstod då egentligen bara alla kontaktledningsstolpar. Idag synes dom vara borta, liksom både spår och tråd till Stråssa.
Uppe vid Stråssa var då det mesta av bangården kvar, inklusive alla kontaktledningsstolpar.
Jag hittade - då - två gula bromsskor. Dessa tog jag med mig som souvenirer. Vill TGOJ - förlåt, Green Cargo - idag ha tillbaka dessa är jag inte omöjlig, annars behåller jag dom som ett kommande trädgårdsobjekt..
Berra


Hela tråden: