Storå-Stråssa J (Järnväg allmänt)

av John Thoweman, Friday, July 15, 2011, 21:26 (4640 dagar sedan) @ m.sundström

Har idag, i ihållande regn, vandrat från Storå över Guldsmedshyttan till Lindesberg och kan meddela att i princip alla ktl-stolpar står kvar. De är liksom på banan upp till Stråssa av TGOJ:s spjuckliga*) typ, d v s ej nedgjutna i fundamentet utan fastsvetsade i två med banan parallella plattjärn som i sin tur är fastbultade mot betongfundamentet.

Det rent ferroviära utbytet av expeditionen var mycket magert MEN som medlem i Föreningens Högkajens Vänner fick jag nedanför kyrkan i Guldsmedshyttan se en utlastningsanordning som jag hittills bara drömt om: Stråssamalmen (gissar jag) kom på bil och lossades via en ramp som går ut över spåret ner i en ficka (som alltså hänger över spåret) och släpptes därifrån ned på vagnarna.

Anordningen är inte platskrävande och i och med att utrymme finns för att visa även den malmlossande lastbilen skulle den vara utomordentligt lämpad att återges på en modelljärnväg.

Denna upptäckt motiverade mer än väl denna dags strapatser!
Olle S

*) spjucklig: falumål för "klen", "spinkig" o. dyl.

Mycket trevligt!

Men det var nog snarare en lastningsanordning för malmprodukter från Stripa gruva. Den därstädes varande rutschbanan ned till Guldsmedshyttan ska ha tagits ur bruk 1958 för att ersättas av lastbilstransporter samma sträcka.

Men du kanske avsåg Stripa egentligen? De där två gruvorna har en konstig förmåga att hoppa in för varandra när man menar den ena...


Hela tråden: