Järnvägsarkeologisk fråga om Bersbo (Bana)

av Ante Svensson, Tuesday, July 01, 2008, 15:43 (5777 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Till sist ett utsnitt ur den moderna fastighetskartan, som den syns i Lantmäteriets sökfönster på historiska kartor, om man söker via karta:

[image]

Där syns bl.a fastighetsgränsen för stationsområdet, som rätt väl motsvarar det som syns 1897. Man ser också hur alla tomterna för arbetarbostäderna (antar jag) m.m. nu är tomma... En öde gruvby.

Kartor är kul! Men nu måste jag verkligen äta lunch :)

Jag var i Bersbo i april 2007 under en av GHJ:s materielhämtarexpeditioner. Gruvbyn är delvis riven men en stor del av arbetarbostäderna finns kvar i varierande skick. Likaså är trälaven över Storgruvan kvar och restaurerad. Folk på platsen berättade att man på 80-talet gjorde ett större marksaneringsprojekt för att få bort varphögarna runt gruvorna. Miljömässigt viktigt naturligtvis men det förändrade kulturmiljön runt gruvorna. En trälave (Adelcreutz schakt) står och förfaller och det saknas medel att restaurera den. Ett gjuteri håller till i det gamla spelhuset från vilket spel gick ut i olika riktningar till gruvlavar i närheten. Lösningen med ett stort centralt placerat spelhus var ny i alla fall för mig. Av järnvägen såg vi ingenting men vi beskådade det f.d. stationshuset i Lakvik liksom Lakviks originalstation. Jag tycker hela detta östgötska bergslag är väl värt ett besök och det finns många spännande miljöer att utforska.
Ante


Hela tråden: