TGOJ SMJ (Järnväg allmänt)

av Christer Fredriksson @, Thursday, July 03, 2008, 00:15 (5775 dagar sedan) @ HP

2) Har med intresse läst Rolf Stens artikel på hans sida om Silverhöjden-Mossgruvan. Finns det några bilder från senare tid, efter 1956, på de spår/den trafik som fanns?

För äldre bilder sök i google på:
Högfors Mossgruvan
och tryck på STARTSIDAN
då kommer Hembygdsföreningens hemsida upp.
Tryck då på bilder, tryck sedan på bild 001, tryck sedan på pil upp,
då kommer beskrivningarna upp på all foton som ligger upplagda, alternativt
kan man titta på bilderna vartefter. Där finnes en del bilder och de från
bangården med sliglastningen gällde ända till slutet, inget förändrades.

Jag har några foton från Högfors och Fäbobacken som min fader tog straxt före
nedläggningen, men de är inte scannade än. Jag åkte själv med ett antal gånger
både till Högfors och till Bastkärn, dock utan kamera, både med växelsätt
och spårrensare. Dessutom var jag med när sista vagnen hämtades i Bastkärn,
en litt O-vagn lastad med skrot efter anläggningarnas rivning.

Den trafik som gick efter 1956, var lika den som hade varit tidigare, enda skillnaden var att ångloken, litt U, Y3, Y3a eller N ersattes av diesellok
litt V1 som utgick från Ggm. Under ånglokstiden varierade växlingen beroende
på hur växlingen lades upp för en tdt-period, antigne tåglok från Kopparberg
eller växellok från Ggm. Detta gällde både växlingen till Högfors och till
Bastkärn, dock så började växlingen till Bastkärn att köras med Bt-lok så
snart man hade elektrifierat dit upp. Malmen från Högfors (Mossgruvan) och
Bastkärn drogs sedan i TGOJ godståg till Grängesberg C alternativt Ludvika
beroende på hur godstågsplanen såg ut för aktuell tdt-period, dessa malmer
gick ju mestadels till bl.a. Hofors, Fagersta och Sandviken samt vissa
perioder till Oxelösund.

Jag återkommer med fråga 3.

C Fredriksson


Hela tråden: