Litt Gu eller G(u)? (Fordon: vagnar)

av Sn, Thursday, July 03, 2008, 12:05 (5775 dagar sedan) @ Sune Nylén

Båda beteckningarna är rätt.
När jag var rätt ung höll jag på att lära mig godsvagnarnas beteckning. Detta var på slutet av 50 talet.
Då stod oftast (u) på vagnarna. Det va så det skulle stå.
Med 60 talet kom parentesen att tas bort.

Sedan finns det olika sätt att "läsa" litt. Men det går vi inte in på.
Jag fick SJ Godsvagnar 5 uppl då den var ny 1954. Då kunde jag enbart se bilderna.
u ,underlittera,viss skiljaktighet i jämförelse med vanlig vagn av samma typ.
I tabellerna anges inte u. Men däremot finns det i några fall data för vagnar som har u.
I slutet av 50 talet så stod alltså u i (u) och i början av 60 talet övergick SJ till u.Meäven på 40 talet stod det (u).
Det handlade oftast om fd EJ vagnar,men i några fall om ombyggnader.
O anges i tabellen som lastar 20,23.5 eller 25.
Lastar 20 ton gör O som är nitad (alltså den som var märkt o);lastar 23.5 ton gör O som är svetsad (dvs O(u),senare Ou ) och lastar 25 ton är likaledes O svetsad (dvs O(u),senare Ou; denna variant saknar helt bromsutrustning.
Det fanns en O (u) som hade avvikande data genom att stagen undertill inte hade rör utan plåt.
G(u) var i huvudsak två olika typer. Det rörde sig om en typ,vad jag kommer ihåg troligen fd SWB) .Troligen fick dessa lasta 19 ton mot de andra 17 ton.
Sedan fanns det en G(u) som egentligen inte är en G vagn utan det rör sig om en tysk vagn som motsvarar G. Jag såg en gång två sådana vagnar. Dels en SJ G(u) dels en likadan vagn som var ägd av DR (alltså Östtyskland). SJ vagnen hade rödbrun fär och rullager medan DR vagnen var sotig och hade glidlager.
Sedan vet jag inte om (standard) G och varianten F6/Giu hade den senare beteckningen (Giu) på 50 talets slut.Såg mest F6.(lucka med litt kunde vändas) Under 50 talet och 60 talets början skulle godsvagnar revideras var 6 månad om dessa gick i persontåg (resandetåg).
Varianten Gi är jag lite osäkr på hur den uppstod. Gi liknar mera G än Grh även om underredet är Grh.
Vi får väl se om någon kan läsa ordersamlingarna eller se om vi kan precisera ett datum då ( ) utgick.


Hela tråden: