WFJ: kommunen håller fast vid sitt beslut (Järnväg allmänt)

av C. Andersson, Thursday, July 03, 2008, 18:53 (5768 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Nej jag tror att flertalet inte bryr sig så mkt om järnvägens vara eller icke vara. Jag tror det skulle bli mer protester om t.ex den populära minigolfbanan strax intill lades ner.


Vadstenborna är hemmablinda och ser inte vilken vacker stad de bor i, det gäller de flesta sevärdheter inklusive museijärnvägen.


Det ganska fåtal resenärer kan också ge en vink vad både turister och ortsbor prioriterar på sin fritid i den mån man känner till museijärnvägen. Turistbyrån hade t.ex ingen affisch uppe. På dressincyklingen (som inte sköts av föreningen)visste inte personalen på bokningsstället (minigolfbanan)om det gick att boka. Personal sade att det är nästan ingen som är intresserad så det är bara att komma. Det visade sig inte vara riktigt överensstämmande då dom två dressinerna var efterfrågade men flera backade när dom hörde att banan inte var helt farbar hela vägen. Sanningen var att det var fullt farbar nästan fram till Aska. Efter Aska gav jag upp p.g.a sly och myrbon.
Föreningen har lagt ner ett stort arbete på byte av slipers och röjning av banan. Man är helt klart gå G och planerna är att inom kort röja för dressincyklingen hela vägen till Fågelsta och utöka körsträckan. Idags körs endast ca 1 km. Man har god maskinell utrustning för slipersbyte och stoppning.

Här måste jag skriva att WFJ gjort en grov miss. Att åka en knapp km med personvagn bakom ett diesellok i 30km/tim lockar tyvärr inte speciellt många, men dressiner gör det. Att cykla dressin tilltalar alltfler. Det innebär äventyr, frihet och motion. Man behöver inte vara entusiast för att cykla dressin. Här har WFJ en supermöjlighet och så schabblar de bort den. Entreprenörer som Bert Karlsson eller liknande hade gjort sig en förmögenhet på detta sen länge. Man har ett otroligt bra läge vid minigolfbanan, där det finns fullt med folk allaredan, men ingen åker, varför? Jo, för ingen känner till att det går att hyra dressin. Varför inte skicka ner en gubbe som sätter upp ett plakat med information, varför inte meddela turistbyrån, annonsera i tidningar m.m. Man kunde väl iaf bemöda sig att lägga ut lite info på hemsidan. Nu har halva sommaren snart gått, dags att vakna och ta till vara denna möjlighet till inkomster för föreningen.


Hela tråden: