Problem för WFJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Christer Andersson, Fornåsa, Motala, Friday, January 18, 2008, 22:52 (5936 dagar sedan) @ WS

Varför motståndet mot järnvägen och föreningen är ganska starkt i Vadstenatrakten är en gåta, särskilt som järnvägen med station och lokstall invid slottet är en viktig del av den lokala historien. WS.

Jag skulle vilja påstå att opinonen varierat genom åren. Det största motståndet har kommit från socialdemokratiskt håll, medans borgarna har varit mer positiva. Hur ser det ut nu? Just under guldåren på 90-talet med ånglokståg till Fågelsta var sannerligen många positiva till järnvägen. Men som med mycket annat vill folk ha attraktioner, fast det får inte kosta. Jag som jobbade på BS (stort numer nedlagd psyk-sjukhus) åren 1984-88 och minns att vi skulle planera en utflykt med patienterna, valet föll på VFJ. Problemet var att det inte gick att hitta telefonnumret i telefonkatalogen, till sist fann vi föreningen som stod under "VADSTENA-FÅGELSTA JÄRNVÄG" vilket ansågs som långsökt. Det gäller att smida medans järnet är varmt och detta kanske kunde ha gjorts i större utsträckning under de första trafikåren. Just marknadsföring under trafikdagar är a och o för en museijärnväg. Gärna en liten annons i den lokala telefonkatalogen. Nu finns ju internet, så det är lättare att nå ut till allmänheten. Detta har föreningen blivit bättre på nuförtiden. Både företagssponsring, tågcharter och uthyrning av sovplats i personvagn som alternativ till vandrarhem är mycket väl igenomtänkta idéer som kanske t.o.m borde kommits på tidigare.

Jag undrar nu hur läget ser ut. Alltså så kommer några av VFJs styrelse medlemmar sitta och överlägga med kommunen angående förlängningen av avtalet.

Frågan är om kommunen redan bestämt sig för hur kraven ska formuleras. Kommer det att tas beslut i kommunfullmäktige om hur avtalet ska se ut? eller kommer beslutet tas gemensamt kommunen och VFJ emellan? Kommer kravet bli någon form av ultimatum i stil med: Om ni inte röjer upp allt ogräs och sly längs linjen innan sommaren, så sägs avtalet upp och järnvägen rivs?

Vilket inflytande kan VFJ utöva på kommunen innan beslutet ska fattas? Hur har tidigare omprövningar av avtal sett ut? Är hoten om rivning överdrivna och obefogade? Hur kommer VFJ agera i en trängd situation, kan civil olydnad vara ett alternativ för att skapa opinion, t.e.x. kedja fast sig i spåren för att förhindra rivning. Almstriden i Kungsträdgården 1971 var ett bra exempel på hur myndigheterna misslyckades att genomföra en feltänkt beslut just pga folkets protester.

Var det böndernas klagan om igenväxta spår som satte igång den negativa kritiken? Är det så att dessa bönder har satt igång någon form av lobbyverksamhet i kommunen? Förstår inte kommunen att järnvägen höjer Vadstenas status som turiststad sommartid? Vad kostar det för kommunen att äga järnvägen? Det finns många aspekter av problemet. För tillfället ser det dystert ut, vi väntar med spänning på beslutet. Är det vinna eller försvinna som gäller nu? Jag tror personligen att järnvägen kommer att leva kvar på ett eller annat sätt. Den som lever får se.


Hela tråden: