Lite åt det hållet (Järnväg allmänt)

av Conny Sernfalk, Friday, July 04, 2008, 11:00 (5774 dagar sedan) @ Micke Carlsson u p a

Conny, du verkar alltid besvärad över mina inlägg om WFJ. Tänker du "stöd det som görs istället för att spekulera i det som borde göras"? OK för det, det är en god tanke. Samtidigt är detta en fråga som engagerar. WFJ är av allmänintresse och tur är väl det. Jag tror inte särskilt starkt på att "locket-på" är det mest framgångsskapande, särskilt inte jämfört med att hålla käft i kris och efter katastrofen sitta med facit och se att jo, det gick ju så illa som väntat.

Hej Micke! Jag är absolut inte besvärad över dina inlägg om WFJ. Jag tycker möjligen att inlägg som enbart utgår ifrån vad VFJ borde göra i kombination med att man inte är insatt i frågan, eller direkt kritik, inte är så nyskapande eller tillför något till VFJ. Jag räknar inte dina inlägg dit utan det är bara en reflektion utifrån tidigare trådar om VFJ.
Å andra sidan är syftet med detta forum att diskutera järnvägshistoriska frågor (dit VFJ definitivt hör) oavsett hur initierad man är i sakfrågan. Bara man håller sig till forumets regler.

Jag tycker heller inte man ska lägga locket på. VFJ har varit ett föredöme i information på deras hemsida. Det är samtidigt strategiskt riktigt att inte publicera sådant på hemsidan som kan spä på motsattsförhållandet till kommunen utan mer redovisa vad som görs i den offentliga verksamheten.

Du har delvis rätt att jag tänker stöd till det som görs istället för att spekulera i det som borde göras. Men det innebär inte kunna diskutera öppet.
Både du och jag befinner oss på avstånd och är begränsat insatta i sakfrågan.
Men jag har förtroende för VFJ:s nuvarande strategier i stort. Detta stärktes efter mitt besök. Framförallt har VFJ tydligen lyft sig en nivå och har strategisk dialog och kontakter med branchorganisationer som arbetets museum, MRO, MRO:s internationellla paraplyorganisation, riksantikvarieämbetet, andra föreningar och enskilda personer inom vår branch som har goda strategiska idéer. detta ledde bl.a till ansökan om byggnadsminnesförklaring hos länsstyrelsen. Jag tror att det finns så mkt samlad kunskap och klokhet som kan bedöma möjliga strategiska vägar för VFJ i nuläget
Enligt tidigare tråd har branchorganisationerna (i enlighet med ditt förslag) försökt få tillstånd möte med Vadstena kommunen. Detta avvisades av kommunen.
Vadstena kommun tycks ha bestämt sig och kommer säkert att hålla sin linje oavsett vem dom kommunicerar med. Någon form av medlarfunktion faller också om den starka parten (Vadstena kommun) klart tagit ställning för uppsägning av museijärnvägen. I sådan här låst situation kan föreningen t.ex fortsätta göra följande:

- Fortsatt aktivitet med löpande underhåll av materiel och framförallt upprustning av banan som pågår.
- Förtsatt röjning (som pågår) för att inom kort kunna öppna öppna hela sträckan för dressincykling.
- Trafik och dressincykling (stärker synligheten och intresset bl.a lokalbefolkning och turister). Dessutom lättare att knyta till sig nya aktiva
- Knyta lokala kulturella samverkanspartners (såsom pågår) ex smeden, ångbåtsrederiet m.fl
- God information om trafik och dressincykling inom Vadstena.
- Påverka ansvarig dressinuthyrare att bättre sköta information om att uthyrningen finns samt att ge bättre info till allmänhet som hyr (t.ex ordningsregler och hur långt man kan cykla). Att nyckelutlämnare (minigolfbanan) är bättre insatta vad gäller bokning

Ovanstående är grundläggande för att kunna visa upp seriositet inför allmänhet, kommun (även om det f.n inte tas emot), arbetetes museum, länsstyrelsen (inför byggnadsminnesförklarings beslut)m.fl.

- På alla tänkbara sätt skapa o främja lokal opinion och visa att man finns. koppla gärna ihop med Vadstenas möjlighet att utveckla en kulturhistorisk bredd och breddad turism. Där finns klara brister idag. Kommunen verkar lita på att turisterna kommer automatiskt för slottet och heliga Birgitta.

- Se om det går att intressera enskilda politiskt valda personer samt kommunala tjänstemän som är anställda inom samma avdelning som detta ärende bereds på.

- Aktiv kontakt med branchorganisationerna för att se om möjliga kilar uppenbarar sig och val av strategier samt vilken typ av retorik som skall föras inför kommun och massmedia .

- Dialog med länsstyrelse och JVM inför byggnadsminnesförklaringsbeslut.

Allt detta görs mer eller mindre idag beroende på att allt tar tid och en nog så viktig fråga är att prioritera vad som är viktigast när dygnet bara har 24 t. Dessutom har de aktiva säkert familj och annat som måste få sin tid.
Kanske det finns ytterligare att göra som bättre kan bedömas av de mer insatta. Fortsätt kämpa o jobba! Ni har allt att vinna och inget att förlora.


Hela tråden: