Treskenigt spåravsnitt Gullberna-Karlskrona? (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult @, Sunday, August 14, 2011, 11:08 (4632 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Bilderna visar inte ett treskenspår, dvs två spår med en gemensam räl, utan 1067-spåret har en räl inuti normalspåret och en utanför och inga räler är gemensamma för de båda spårvidderna.


Tack för denna värdefulla info!
Det var alltså vad tyskarna kallar för Gleisverschlingung, jag vet inte om det
finns någon svensk term. Några sådana anordningar lär dock finnas på Norrköpings och Stockholms spårvägar.

Det tyska järnvägslexikonet anger anordningen som lämplig vid vissa byggarbetsplatser. Kan det här ha gällt ombyggnad av kanalbron? Och att två spår sedan återställdes? Graferna tycks antyda det, med "dubbelspårstrafik". De finns för nästan alla år 1957-1964.

Svårbesvarad är frågan om anläggningens signalutrustning: Gullberna södra stationsgräns (normalspåret) gick vid km 348.222, kanalbron ligger vid km 348.386-348.408, d v s låg då på linjen. Där byggdes automatisk linjeblockering 1957, i vart fall på normalspåret. Någon linjebok för 1957-1965 finns ej i de centrala arkiven. I 1965 års bok för normalspåret nämns inget speciellt om Sunna. Det är en plankorsning, inget mer. Då låg än smalspåret kvar, gissningsvis i egen linjeföring.


Hela tråden: