Treskenigt spåravsnitt Gullberna-Karlskrona? (Järnväg allmänt)

av Måns Johannesson, Monday, August 15, 2011, 09:15 (4636 dagar sedan) @ Kjell Aghult

"Spårförslingring" kallas det på svenska. Jag kan inte komma på någon sådan på Stockholms spårvägar.


Tack för begreppet! S. skulle finnas på Djurgårdslinjen och i Norrköping utanför ett Mc Donald´s. Är jag felupplyst? Att spåren bara ligger tätt utan mötesmöjlighet, men inte går i varandra?

På sträckan Skansen-Waldermarsudde låg (ligger?) spåren för tätt för att "fullbreda" spårvagnar skulle kunna mötas, orsaken till det är att man återanvände det gamla spåret som fortfarande låg kvar under asfalten. Tror (men är inte säker) att detta har åtgärdats i samband med den senaste upprustningen av Djurgårdslinjen i samband med att man började köra ordinarie trafik där. Att kalla detta spårförslingring känns dock inte rätt då spåren inte ligger i varandra (och faktum är att 2,4 meter breda spårvagnar kunde mötas även om jag inte tror de fick det).
I Norrköping finns en spårförslingring i centrum och jag tror även man har byggt en runt ett hörn på den nyggda linjen.

/Måns


Hela tråden: