X1 - valet är gjort - En annan bevarad X1:a (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av HJP, Wednesday, August 24, 2011, 08:27 (4601 dagar sedan) @ Hans W

Jo men det där stympade liket blir inte jag glad av.

S.:-D:-(


Det "upputsade bruksskicket" som det museet vill ha på fordonen ser även här för dj-t ut. Stumpen borde förstås ha återställts i originautseendet med de stora siffroran i fronten.

****
Nja, [b]ford56[/b] och [b]Hans W[/b], ni ställer stora krav.
Spårvägsmuseet har naturligtvis inte plats med en hel X1-enhet, så detta är bättre än inget.
Att återställa denna till ursprungsskick, skulle ställa stora krav på både arbetsinsats och pengar. Bara att byta vindrutorna är ett stort projekt. Jag ser denna del av en X1:a, som en påminnelse om hur ett lokaltåg såg ut en gång i tiden, och det finns ingenting som säger att ett museiföremål måste återställas till leveransskick. Allt är av intresse.

Att visa upp äldre fordon i bruksskick, har en stor poäng. Hela vardagskänslan finns kvar. Om alla fordon i museet, skulle vara i nyskick, skulle mycket gå förlorat. Därmed inte sagt, att Järnvägsmuseets mycket fina renoveringar är fel - tvärtom. Här handlar det ofta om förfallna fordon, som "lever upp" på nytt, till glädje för många.

En stor fördel med Spårvägsmuseet är att de satsar på barnen - den kommande generationen. Jag kom dit en lördag, för en tid sedan, i tron att museet öppnade 10:00. När jag anlände 10:45, så var det kö med barnfamiljer(!!) vid entrén. Vilket annat museum kan visa upp en sådan sak?

Nej, istället för att racka ner på X1 3020, bör ni glädjas åt att man åtminstone har den. Aternativet hade varit skroten.
Glöm inte heller, att detta är ett spårvägsmuseum, och X1 är ganska mycket "järnväg".

HJP


Hela tråden: