Rälsbuss-sammanstötning i Hinsnoret 1957 (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Sunday, August 28, 2011, 17:32 (4597 dagar sedan) @ mamma Ulla

Vevställverken brukade vara gjorda så. Alltså att vid infart till huvudtågvägen så krävdes båda växlarna i rakläge, både infarts- och utfartsväxeln. Vid infart till sidotågvägen krävdes endast infartsväxeln i rätt läge, alltså åt sidan.

Anledningen bör ha varit att infart till huvudtågvägen kunde göras med högre fart och därmed hade större behov av skyddssträcka efter tågvägens slutpunkt. Typ 200 meter, och då krävdes alltså även utfartsväxeln i rätt läge.

Nej, anledningen att även utfartsväxeln måste förreglas i normalläge när infartssignalen visade "kör" med "en vinge" var att utfartsväxeln måste vara förreglad när ett genomfartståg passerar stationen på huvudtågspåret, i högre hastighet än 40 km/h. Se även mitt andra inlägg.

Beträffande skyddssträckan: Ja, skyddssträcka krävdes, men i Sverige har man nöjt sig med en hinderfri skyddssträcka och man har aldrig brytt sig om att medväxlar på skyddssträckan ligger i fel läge, till skillnad från i Danmark.
/up


Hela tråden: