det gömda tåget (Järnväg allmänt)

av QZGBT5, Saturday, October 22, 2011, 10:10 (4564 dagar sedan) @ Morshyttan

understundom stannar vardagen upp en stund inför vissa livsviktiga frågor som måste undersökas:-)

så även denna dag och det var under några skriverier som är tänkta för ned-teckning av forna tiders händelser.:-|

för visst har vi väl lite till mans hört berättelsen om det begravda tåget, lok med vagnar etc. som försvann och sägs ligga kvar i fyllningen än i denna dag :-P ;-).

därför tänkte jag nig på att göra en liten sammanställning av alla dessa historier, skrönor och andra beskrivningar av denna klassiker av händelser kring järnvägarna.

Scenariot brukar ju vara ett byggtåg som under arbetet dras med i något ras av banvallen, och sedan får ligga kvar överfyllt :-P då det ansetts för risigt att bärga.

själv känner jag till berättelser av denna karaktär från saltjöbanan, utanför furudal på DHdJ samt här på orten i morshyttan men det finns som sagt många fler berättelser i denna klass.

Har därför någon i denna läsekrets känner till flera exempel på denna typ av folk-lore så får det gärna meddelas här:-)

finns det (mot förmodan) någon plats där det verkligen finns belägg för att tåget ligger kvar i fyllningen vore det ännu hottare, för då skulle man kunna göra en scanning av marken för att bekräfta detta:-) :-) .

så upp till svar nu goda forum, ingen berättelse är för obetydlig eller osannolik för att kunna förtäljas här!

så har ni tid med några rader så är envar välkommen att dela med sig om detta, även om belöningen bara är min uppskattning, går även bra med mail till kuvertet uppe i hörnet.

en liten fundering under en vacker oktober dag :-) ;-) :-D :-D

När man byggde tunneln under Engelska kanalen lät man väl en av borrriggarna borra sig ned under tunnelnivån efter slutförd borrning? Därefter "gömde" man maskinen.

/Bengt


Hela tråden: