Hur korsade järnvägen Visby flygplats (Bana)

av Daniel Åhlén, Wednesday, October 26, 2011, 01:09 (4559 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

> Hej, jag har länge undrat hur järnvägen korsade Visby flygplats.

Hej! Jag har följt järnvägen till och från Visby flygfält på Google maps (satellitbilden). Hittar man linjen från Visby eller Väskinde mot flygplatsen, är det inte så svårt att se var järnvägen korsade landningsbanan.
Bifogar några skärmdumpar (dålig kvalitet) som Erik Hansson filmade 1960 inför järnvägens nedläggning. Där syns tydligt hur järnvägen passerar landningsbanan.
Filmen finns i föreningen Gotlandstågets arkiv.

[image]
Rälsbussföraren var tvungen att ringa till kontrolltornet före passage av flygfältet.
[quote]
1) Är det rätt uppfattat att järnvägen korsade landningsbanan (och inte någon taxibana)?
[/quote]
Det verkar stämma.

[image]
Bild innan rälsbussen passerade över landningsbanan i sydvästlig riktning

> 2) Är den nuvarande landningsbanan samma som den dåvarande, eller har landningsbanorna lagts om?
Svedavia skriver på sin hemsida "1956 byggdes en landningsbana i betong/asfalt på Visby flygplats för 7 miljoner kronor. Året efter började bygget av en ny stationsbyggnad vid Annelund och ersatte därmed den gamla vid Broväg."
Så det är samma landningsbana som finns idag.

[image]
Vy från rälsbussen mot den 1957 byggda flygstationen

> 3) Var låg hållplats Flygplatsen i förhållande till dåvarande/nuvarande ankomsthall respektive flygledartorn?
Hållplatsen låg vid Hangarvägen, och plattformskanten i betong syns än idag. Platsen är söder om flygplatsen och ganska långt från den nya (1957) terminalen.

[image]
Vy mot området sydväst om passagen över landningsbanan

> 4) Exakt hur korsade banan? Jag tror (men jag är inte säker) att banan går att spåra på Googles satellitbilder. Är det rätt eller fel, eller bättre upp: finns det någon karta där det är utritat?
Den passerade diagonalt över landningsbanan. Jag känner inte till någon karta över flygfältet med järnväg inritad.

> Någon som kan hjälpa mig?
[quote]
Tack på förhand.
SI

P.S. Någon som vet hur brant stigningen Visby hamn - Visby stn var?[/quote]
Vet ej.

Daniel Åhlén. Sekreterare i Föreningen Gotlandståget


Hela tråden: