Samarbetsfrågor (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Conny Sernfalk, Monday, January 21, 2008, 10:41 (5912 dagar sedan)

Såg att någon skribent i tråd efterlyste samarbete mellan föreningar........
Detta forum har påtagligt utvecklats till att många trådar handlar om inre förhållanden inom järnvägsmuseiföreningar. Detta är enbart positivt så länge som inlägg och ton håller sig inom forumregler och "vett och etikett". Tyvärr har så inte alltid varit fallet, men kanske naturligt med tillökning av antalet besökare på forumet. Trafikchefen har ansvaret att sätta stopp när .........
Förhoppningsvis får nu också FVJ:s aktiva arbetsro att fortsätta sitt vardagsarbete som pågått hela tiden.

I övrigt tror jag olika inlägg och trådar generellt ökar förutsättningarna till ökat samarbetet mellan föreningar och bidra till en förståelse för situationen och vilken kompetens som finns inom olika föreningar.
Rapporter om större arbeten och är exempel på detta. Heder åt GHJ, SkJ, Herrljunga m.fl som regelbundet informerar o lägger ut länkar till sin hemsida.

Även om jag själv ej längre är speciellt aktiv i någon enskild förening är det givande att ta del av vad som händer. Även s.k trådar om problem/kritik inom enskilda föreningar t.ex AGJ har till och från varit givande, speciellt när synpunkter/kritik svarats från ansvariga inom föreningen.

Det som en del inlägg kanske skulle kunna tänka på är att inte dra för snabba slutsatser om vad som bör göras eftersom man inte har tillgång till all information och att bakgrunden ofta är mer komplex.
Föreningar å andra sidan skulle förebygga detta genom att ge korrekt information. Det är ju föreningens aktiva och förtroendevalda som har den samlade bilden av hur det ser ut och vad som görs / kan göras.

Min bild generellt är att det finns genom åren åtskilliga exempel på gott samarbete mellan föreningar och att enskilda personer engagerat sig inom flera både i vardagen och när det verkligen gäller.

Jag upplever klimatet avsevärt bättre till samarbete och mindre av revirtänkande jämfört med många föreningars barndom t.ex på 1970 talet.
Detta är naturligt. Kan förklaras med bl.a naivitet och amatörism, pionjäranda, externa krav var avsevärt mindre. Professionaliteten har påtagligt ökats och det är dom föreningar som har en god professionalitet kombinerat med attraktion att få nya medlemmar både aktiva och stödjande som har störst förutsättning att överleva eller komma längre. SRJmf och GHJ är bra exempel på detta.

Samarbete kan också vara komplext. Grunden för samarbete är naturligt ett givande och tagande (som alla tjänar på i längden) samt att bägge parter vinner fördelar.

Med detta inlägg vill jag fokusera på allt som faktiskt görs inom alla föreningar och i samarbete. Både i vardagen och större upprustningar av rullande materiel och bana/byggnader samt stora arrangemang.
T.ex skulle stora tågfester som järnvägen 150 år inte varit möjlig att genomföra utan detta och för glädje för oss f.d aktiva.
Tänker på Järnvägen 150 år Västervik-Hultsfred var enligt mig ett höjdararrangemang. Jag inser förstås att åtskilligga timmar lagts ner i förberedande och genomförande samt kostnader. Förhoppningsvis ger (och gav) dylika arr mersmak för även aktiva som kom från olika föreningar.
Utomstående som aldrig varit aktiva kanske inte inser hur mycket arbete, tid, svett och pengar som krävs.
Men visst har det genomförts mycket genom åren som inte varit möjligt utan samarbete?


Hela tråden: