Järnvägare förenen eder! (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Östlund @, Monday, January 21, 2008, 12:31 (5933 dagar sedan) @ Christer Andersson

Njae, jag var nog inte ironisk...

Men jag har hus från 30-talet under renovering, fru och 3 döttrar i tonåren så bara där har jag fullt upp... Men sen är jag medredaktör för tidnignen Smalspårsfrämjandet, driver en MJ butik (eller nästan två) och är engagerad i Modulbyggarförenignen Modul Syd som bygger och kör med MJ-moduler. Just det, jag har ju ett dagjobb som projektledare på större svenskt industriföretag också...

Att mina futtiga slantar för en ToR till "vägövergången" inte gör någon större skillnad i kronor och ören, det inser jag. Men allt handlar enligt mig och mitt förslag om "signalering". Om kommunen ser att järnvägen drar folk, då ökar kanske deras vilja att behålla den. Om man dessutom "signalerar" genom att dra in "mängder med folk" för att göra ett lyft och visa att "Järnvägssverige" VERKLIGEN bryr sig om denna banas öde så skickar man även då en stark signal till kommun och markägare. Det visar att det finns ett antal människor i landet som bryr sig om vad som händer och som är beredda att arbeta för att bevara den...

Men OK, jag förstår vad du menar och kanske min ide är allt för Naiv och idealistisk före att det ska fungera...

Av erfarenhet vet jag att jag inte kan ta på mig mer på min fritid, jag har sålt alla mina "hobbybilar" av märket Citroen som jag tidigare hade... Man hinner inte allt... Så att gå in som aktiv i en förening kan jag inte få in i min kalender. Jag har försökt, jag har varit med i Ohs under en kort period men på grund av nyfödda barn och arbete i Linköping (Veckopendling) så fanns inte möjligheten att göra det till något vettigt, varken för mig eller föreningen. Att bli aktiv vid en veteranjärnväg ÄR en pojkdröm jag har haft länge, men någonstans har man sin begränsning...
Dock anser jag att alla som håller på med järnvägshobby hjälps åt på något vis med gemensamma insatser för hobbyn som helhet.

Det var min livsberättelse, lite överflödigt kan tyckas och jag behövde kanske inte ta ditt inlägg personligt, som en rent generell betraktelse var den säkret riktig. Men mitt förslag gick ut på att de som verkligen var engagerade i föreningar och värde satte WFJs framtid kunde hjälpa till med dels ett dagsverke och dels med ett "statement" gentemot kommun och markägare om att det finns intresse att behålla WFJ. Tänk vad spridda tidnignar från östgötaslätten kunde rapportera från en sådan kraftsamling... :-D

Men jag lägger inte in en sådan dag i min kalender, det är uppenbart... :-|

Hälsar,
Anders Ö


Hela tråden: