Säröbanan - förenklad säkerhetstjänst (Tidtabeller)

av Gunnar Ekeving, Monday, December 12, 2011, 23:20 (4521 dagar sedan) @ Harald

Vet du vilka signalbilder Säröbanan resp. spårvägen hade vid Frölundaborg?

[image]
utsnitt ur GS ritning nr 8236, daterad den 5 september 1961 (SSR arkiv)

Signal VII visade två gröna för spårvägen och ett grönt för GSJ. Principen var, enligt beskrivning i GS instruktion för trafikering av den gemensamma bansträckan

ett grönt fast sken - kör - ev motväxel i tågvägen ligger till rakspår
två gröna fasta sken - kör försiktigt - ev motväxel i tågvägen ligger till kurva

GSJ påpekade i en order till personalen att "det gäller för föraren att iakttaga största möjliga försiktighet" och att säo gäller mellan Frölundaborg och Särö. På spårvägssträckan gällde istället en särskild instruktion, som ersatte SJ str 110 (SÄO, SÄOK). Några säo-/säok-paragrafer gällde dock för GSJ tåg även på spårvägssträckan.

De två trafikföretagen hade alltså varsin instruktion, som förstås var samordnade.

I GSJ instruktion anges signalbilderna explicit för varje signal; ett grönt fast sken överallt förutom vid infart till Göteborgsstationen, där det var "två gröna fasta sken" både till spår 1 och spår 2. Just där fanns det två markdetektorer så att det gick att välja totalt tre alternativa vägar.

Vid GSJ Göteborgsstation fanns A-signal som manöverades av tågklareraren, det nämns särskilt i instruktionen att tåganmälan "avser endast den enkelspåriga bansträckan utanför Frölundaborg". Och när det bara var ett tåg i trafik behövdes förstås ingen tåganmälan. Antagligen fanns då bara en tågledare med beredskapstjänst. Det nämns att om en signalanläggning var strömlös kunde GSJ-föraren stoppa en spårvagn och be spårvagnsföraren kontakta tågledaren genom radioanrop till GS trafikledningsexpedition. Det var krångligt innan kommunikationsradio och mobiltelefon blivit vanliga!

Det finns också instruktioner för hopkoppling av rälsbuss och spårvagn för bogsering. Detta fungerade olika beroende på vagntyp. Och så påpekas att rälsbussföraren bör hålla tillräckligt avstånd till framförvarande fordon så att sammanstötning undviks, och att det normalt är vänstertrafik på dubbelspåret. Enkelspårsdrift kunde dock förekomma.


Hela tråden: