Gunnebobruk (Verkebäck) på linjen Växjö-Västervik. (Bana)

av Kjell Aghult, Monday, December 19, 2011, 10:04 (4484 dagar sedan) @ Björn Malmer

De envingade semaforerna hade 1959 ersatts av elektriskt ställverk, se foto.
Bommarna automatiserades dock först 1968. Under "semafortiden" hade skivförsignal för tåg från Jenny funnits, ovanligt på smalspår.

I 1938 års NVHJ-graf tjänstgjorde Ankarsrums lokomotor även i Verkebäck. Tre
behovsvändor per dag fanns. Kanske gällde uppdraget växling på hamnen, billigare än med ånglok. I 1941 års graf var lokomotorkörningarna indragna, men godstågsuppehållen i V. inte nämnvärt förlängda. Kanske upphörde järnvägstrafiken t/fr båt under mellantiden?

Godstrafiken i Gunnebobruk överlevde märkligt nog persontrafikslutet med över ett år. Den var liten, 1979 i snitt två vagnar per arbetsdag. Två Z4p och 13 Q37p var avdelade. Staten subventionerade 1979 varje vagnslast med 2 400:-. Kunden hade för/eftertransport med bil. Senast i 1988 års trafikpolitik skulle detta upplägg ha underkänts. Nu upphörde det p g a urspåring redan i december 1985. G. hade då avbemannats per 1 april. Omlastningen flyttades till Västervik. G. fanns dock kvar som taxepunkr i samtrafik med bil till 1991-10-01. Väl hade SJ mist kunden då.


Hela tråden: