Spångenäs på linjen Växjö - Västervik (Bana)

av Kjell Aghult, Monday, December 19, 2011, 10:34 (4509 dagar sedan) @ Ulf Svensson

Linjen till Vimmerby trafikerades såvitt jag vet av HC rälsbussar av den äldre blekgula typen till det bittra slutet 1958. Bland annat en tvåaxlig sådan från
MÖJ. Tidigare hade banan också varit hemvist för bl. a. en av NVHJ gamla motorvagnar.Osäker om tågen till Vimmerby utgick från Västervik eller Spångenäs. Ulf Svensson

Jag åkte YBo4p Spångenäs-Vimmerby o å måndag 1958-07-14. Jag för dagbok sedan 1956 och familjen semestrade detta år i Västervik. Jag vistades många kvällar på V. station. Såg Gp-loket i tåg 7797 från Hultsfred men aldrig någon Yo1p-rälsbuss.

Jag åkte denna dag Västervik-Spångenäs med tåg 1544. Utbytes-YBo4p till vimmerbybanan multipelkopplade sist. I Ankarsrum mötte vi ett extra tjänstetåg, med Lp-ånglok, Cp-vagn för personal och en N-vagn med stor trämall.
Man skulle kontrollera de formella marginalerna för den kommande stora specialtransporten till Västervik, med transformatorvagn ovanpå två sexaxliga överföringsvagnar.

Vad jag minns fick man normalt byta i Spångenäs, utom vid rälsbussutväxlingen för underhåll i Västervik (Rätta mig om jag minns fel!). Med middagstågparet gjordes också dygnets förarbyte på vimmerbylinjen (Jfr t ex bollnäsförarna på Ljusdal-Hudiksvall).

Vimmerbylinjen var trafiksvag. Alla tåg bestod av ensam YBo4p. Den övernattade i stallet i Spångenäs, kanske fanns där även sovrum för föraren?


Hela tråden: