Skröna eller Klintbergare? (Bana)

av Conny Sernfalk, Monday, December 19, 2011, 16:52 (4483 dagar sedan) @ Bobo L

Tja, såna här historier berättas ju från andra håll också. Från Spånga-Lövsta Järnväg sägs ju ett diesellok ha blivit kvar sen banan rivits, tex. Eller var det ett ånglok?

(Var det ens ett lok överhuvudtaget? :-D )

Här är upphovet till skrönan:

http://www.trafikminnen.se/artikel_swb.html

Förvisso en trevlig sida om SLJ. Men håller det för nästintill omöjligt att SJ skulle glömt kvar T23 113 som drog sista tåget Hagalund-Lövsta-Hagalund med någon vända från Stockholm södra om jag minns rätt. Det finns dokumentation av sista turen och loken övernattade aldrig i Lövsta.
Jag tror däremot att skrönan kan avse SLJ:s egen lokomotor i Lövsta som senare hamnade i Malmköping. SLJ hade även ett större diesellok, men fanns det kvar vid nedläggningen sep 1970?

Det är lätt att skrönor uppstår för att någon berättat något som tas som en absolut sanning. Skrönor har en tendens att bli bättre för varje gång historien berättas vidare. Finns ett exempel på inlägg strax intill denna tråd om rälsbussar som dumpades i hål i Liberia. Men visst, det är kul eller kan vara avskräckande med dessa historier. Inmurade ånglok i gamla Södertunneln har också förekommit redan när jag var liten parvel och trodde på "nästan" allt.


Hela tråden: