(Spångenäs- Vimmerby) f.d. UEJ (Bana)

av Bobo L, Monday, December 19, 2011, 23:48 (4483 dagar sedan) @ John Thoweman

...

Jag gissar att UEJ avveckling skedde i samråd med länstrafikbolagen (Som ju då
var rena bussorganisationer). Vid banans nedläggning fanns de i både Västmanlands och Upplands län.


Den akuta orsaken till nedläggningen sägs ju vara att man ville undvika att behöva bygga en planskild korsning med den planerade motorvägen (E18) utanför Enköping. Förmodligen saltade Transportrådet (fanns dom då?) med ett fläskigt bidrag till busstrafik i fem år eller så...


Nej, Transportrådet ska ha bildats året efter att järnvägstrafiken på f.d. UEJ de facto lagts ned. Den formella nedläggningen inträffade alltså 1980. Men det gick uppenbarligen fint att lägga ned järnvägar även utan Transportrådets medverkan.

Vad gäller den planskilda korsningen så gick det bevisligen också fint att bygga ett antal broar inne på regementsområdet alldeles intill, över den nya motorvägen som kom att skära dåvarande P1, sedermera S1, itu (jag vet, jag har marscherat, promenerat och kört bil på dem). Fast då handlade det ju om andra budgetar vad det hade rört sig om i järnvägsfallet...

Nja, rimligen var det samma budget, nämligen Vägverkets! Fast militären, eller snarare FortF, var kanske en tuffare motpart än SJ..?


Hela tråden: