Järnvägare förenen eder! (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Ante Svensson, Monday, January 21, 2008, 17:05 (5937 dagar sedan) @ Christer Andersson

Nå Christer, jag tycker tonen är lite negativ nu. Den där sortens pessimism är utmärkt -om man vill förhindra att folk kommer till Vadstena och engagerar sig. Är du knuten till föreningen? Om inte, det är väl en baggis att åka från Fornåsa till Vadstena och göra lite skillnad?;-)

SÄO-kurser: Jag tror att det är helt rätt att arrangera dylika. I min egen förening, GHJ, har det visat sig vara det överlägset bästa sättet att få in folk i verksamheten. Visst, det finns dem som hör av sig och kommer ut en lördag, men en kurs som håller på ett tag innebär en större investering av deltagaren och är ett bra sätt att komma in och lära känna folk gradvis -ett bra sätt att väcka viljan att engagera sig även för annat än trafik.

Luftslott: Visst, det kan tyckas vara lite overkill att lobba för en större station i Huvudsta. Men allt kan heller inte vara krass vardag! Man behöver även drömmar och visioner för att sätta ut kompassriktningen och orka jobba vidare förbi Katarinaskolan. Det viktiga är snarare balansen mellan dessa två och att det finns folk i föreningens led som kan/orkar jobba för att visionen en dag ska kunna bli verklighet. Dessa personer kanske går SÄO-kursen?

Jag hoppas helhjärtat att WFJ kan ta sig igenom detta. Personligen tror jag att man bör jobba hårt för att visa på samhällsnyttan av en besöksanläggning i Vadstena och hur denna skulle kunna stärkas. Som utomstående finns det en logisk väg att stärka besöksmålet WFJ och det är ett samgående med JMF i Linköping och etablerandet av ett Östergötlands Järnvägsmuseum i Vadstena. Jag vet att det finns klara anledningar till varför det är två föreningar och inte en, men just nu är båda illa ute och det kanske är dags att lägga historien bakom sig? Visst, det kostar, men resultatet vore ju en häftigare anläggning på många sätt, inte minst en mer attraktiv anläggning. För Vadstena kommun måste nog inte bara lugnas, den måste nog få inse att ett starkt besöksmål som innebär fler övernattningar, fler kunder i glaskiosken vid slottet etc är något som stärker även medeltidsturismen. För jag tror inte kommunen faller för argument som vikten av att visa upp 1900-talshistorien, inte heller att det är kul med tåg. Om man instället visar vad en fungerande museibana kan ge och vilka investeringar det kan komma att kräva så ger det nog större intryck. Kommuner gillar sånt som drar folk och ger klirr i kassan. Då kan plötsligt investeringsviljan komma. För en positiv kommun med vilja att satsa lite på banan vore en avsevärd skillnad gentemot nuläget. Det kanske kan vara tungan på vågen! WFJ kanske kan använda positiva kommuner som exempel? Uppsala borde vara en god förebild. Även Gotland och Alingsås kan nog nämnas...

En annan sak är nog att WFJ har en hel del goodwill ute bland kollegerna nu. Arangera en banarbetshelg och bjud in intresserade! Anders Ö kanske kommer? Vem vet, kanske det kan komma ett gäng gutar..? Tala om för kommunen att folk ute i landet reagerar! Minns hur Skövde kommun blev bombarderade med mejl när man ville chckhöja hyran för Skövde Modelljärnvägsällskap vilket istället resulterade i ett kulturpris. Naturligtvis måste det skötas snyggt. sen är frågan som Anders Ö väckte; finns det intresse hos andra att hjälpa till?


Hela tråden: