Jag har tittat i artikeln i Ringlinien (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Ulf Smedbo, Friday, December 30, 2011, 10:57 (4498 dagar sedan) @ Harald

Tack för tipset om Ringlinien nummer 1 år 2003. Denna artikel är verkligen läsvärd!
Har tittat på bilderna i den.
Några kommentarer till bilden som visar motväxeln som skiljer färd mot Linnéplatsen och färd mot Säröbanans station.
Det ser ut som att korsningens dimensioner (exempelvis flänsrännans bredd)är lika i båda riktningar, alltså inte smalare i rakläge (’normala spårvagnsriktningen’) och bredare i avvikande läge (’normala rälsbussriktningen’).
Det avvikande läget skulle ju även kunna nyttjas för spårvagnar på väg till och från uppställning på Säröbanans spår 1.
Man bör ju därigenom kunna avfärda tankegången att växlarna var olika konstruerade i ’spårvagnsriktningen’ respektive i ’rälsbussriktningen’.
Moträlen ser helt klart hög ut. Men, för att den skulle kunna göra någon nytta för ett spårvagnshjul så hade det väl krävts nya hjulringar på samtliga Göteborgs spårvagnar? Alltså hjulringar med en ’bredare insida’?


Hela tråden: