Jag har tittat i artikeln i Ringlinien (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Harald, Friday, December 30, 2011, 16:30 (4472 dagar sedan) @ Ulf Smedbo

Det ser ut som att korsningens dimensioner (exempelvis flänsrännans bredd)är lika i båda riktningar, alltså inte smalare i rakläge (’normala spårvagnsriktningen’) och bredare i avvikande läge (’normala rälsbussriktningen’).
Det avvikande läget skulle ju även kunna nyttjas för spårvagnar på väg till och från uppställning på Säröbanans spår 1.
Man bör ju därigenom kunna avfärda tankegången att växlarna var olika konstruerade i ’spårvagnsriktningen’ respektive i ’rälsbussriktningen’.
Moträlen ser helt klart hög ut. Men, för att den skulle kunna göra någon nytta för ett spårvagnshjul så hade det väl krävts nya hjulringar på samtliga Göteborgs spårvagnar? Alltså hjulringar med en ’bredare insida’?

De hade redan en "bred insida" om än inte lika "bred" som ett järnvägshjul. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg var A-måttet 1374 mm. Det måttet hade de dock inte vid r.ö.k. för det hade givit en för bred fläns. Flänsen lutade alltså även på insidan upp till cirka 20 mm över r.ö.k. (jag har inte exakt mått, men har slutit mig till detta från nuvarande mått). Där började alltså den plana del som kunde styra mot moträlen. Det betyder att en spårvagn hade lite mera spel än en rälsbuss, men inte så mycket. Om vi ska reda ut det här ordentligt så får vi ta alla mått med i betraktningen. Nu får du rätta mig om jag har fel, men om rälsbussen hade normal järnvägsprofil så hade den väl A-måttet 1360 mm och hjulsatsens spårvidd 1428 mm. Hjulsatsens spårvidd på spårvagnen var 1432 mm. Vid centrisk placering får vi alltså hjulets insida 680 mm från spårmitt för rälsbussen och 687 mm för spårvagnen. En möjlighet är nu att man gjorde det så trångt som möjligt för rälsbusshjulet. Man kan ju förskjuta den halva spårspelet från mitten. Om vi håller oss till hela millimetrar så kan man placera moträlen 683 mm från spårmitt. Då blir det bara 4 mm från spårmitt som spårvagnen kan förskjutas och det var nog inget stort problem. Det gällde bara att utforma korsningen så att flänsen på den sidan inte riskerade att träffa korsningsspetsen eller gå på fel sida om den. Genom att korsningen var flänsbärande gjorde det inget om det blev stora luckor i den.


Hela tråden: