Hur värmer andra föreningar sina lokaler? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av nicke, Monday, January 21, 2008, 21:29 (5911 dagar sedan) @ Anders Eckerberg

Jag har fuskat lite i branschen, och bergvärme är som du säger olämpligt om det är långt ner till fast berg. Gotland är en misär i dessa avseenden med poröst kalkberg. Borrhål skall alltid vara minst 200 meter plus de meter som går genom jordlagret (bara stödröret kostar ca 1500:-/m)=dyrt. Affären är långt ifrån självklar men är "mode" bland villaägare. För stort värmeuttag med för litet borrdjup så bottenfryser du hålet inom 5 år och får borra nytt!
Den bästa EKONOMISKA lösningen torde vara luftvärmepump. en (1) Kw in ger i snitt ca 4 kw eller bättre ut i form av värme. Bättre utfall desto varmare ute. Ner till -10 grader sedan blir det dåligt utfall. Men hur ofta är det så kallt?

Nackdelen är begränsad livslängd på kompressorn (10-15 år)och buller. Fläktarna låter en hel del trots moderniteter som variabel varvtalsreglering. Det bästa är att placera utedelen skärmad bakom något förråd som bullerdämpning och dra (gräva ned) kylmedieledningarna en längre bit istället, då miljön inte ska förfulas. Jag har haft planer på att ta upp frågan med "min" förening GHJ om just luftvärmepump då det ekonomiskt är mycket fördelaktigt. Det blir tyvärr en rätt dryg investeringskostnad. GHJ har rätt mycket kvm som ska värmas upp; stationshus museibyggnad, verkstad, samlingslokal, omklädningsrum som åtminstone tidvis minst ska hållas frostfria.

Med hysteriskt stigande elpriser så börjar det bli aktuell snart.
mvh
nicke Bergqvist


Hela tråden: