Fjärren i Skogstorp - ur "skrönikan" (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Friday, January 27, 2012, 17:48 (4444 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Vi kommer inte undan att TGOJ var en medelstor organisation. Det befrämjade givetvis företagsandan, som var välkänd. Även vid NBJ var man som en stor familj.

Enligt 1987 års förarfördelning hade hela TGOJ 38 linjeturer, varav 9 på enbart motorvagn. SJ var än odelat och Hallsberg + Örebro hade tillsammans 139 turer, i både person- och godståg. Därtill kom personal från ett dussintal andra åkstationer, nog fler än vid TGOJ. Tågledarna kunde alltså inte veta vem som körde resp. tåg och lokledarna måste vid behov slå upp det i ett lokalt turregister.

Tåg- och lokledare måste därför behandla alla likadant och förväntade också enhetligt uppträdande tillbaka. Det brukade bli en bra dialog. T ex vagnvikterna ifrågasattes sällan. Hur förklarades förseningarna på mötande tåg om vissa förare måste "hjälpas" fram? Tågledaren har ansvar för alla tåg.

Givetvis höll man reda på varann - lokf och tkl på vem som var tl. Liksom tl höll reda på vem som var tkl på viktigare stationer och vem som var tl på granndistrikten.

TGOJ tl var även lok- och lokpersonalledare under icke-kontorstid. Viss personkännedom kan komma ur den rollen. Han var också eldriftvakt under samma
tid. Det gällde dock mest att kvittera vissa larm och vid behov kontakta jourhavande elmästare. Larmning av signalreparatör etc fick tl också göra själv.


Hela tråden: