TGOJ ABo1 stålvagnar (Fordon: vagnar)

av sepernik, Saturday, February 04, 2012, 16:20 (4455 dagar sedan)

Hej, är nyregistrerad användare men har följt detta forum under något år. Med uppvuxna barn finns plötsligt tid att återuppliva tonårens järnvägsintresse.
För en tid sedan förekom ett par trådar angående TGOJ stålvagnar
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=98527 (ritningar)
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=98396 (leveransfoto)
Ritning och leveransfoto på ABo1 ovan stämmer överens med 10 symmetriskt placerade fönster mellan de mindre toalettfönstren. När jag tittade på sidan 180 i SJK 11, Svenska personvagnar och motorvagnssläp 1/1 1972 blev jag därför förvånad av att samma individ som på leveransfotot, AB3 nr 7, här har 9 oregelbundet placerade fönster. Bägge bilderna visar samma sida av vagnen, den med toaletterna. (Jag antar att det inte är tillåtet att lägga ut en inskanning ur SPM72 på forumet så jag hoppas att intresserade har tillgång till boken).
Vagnen måste alltså ha byggts om någon gång mellan 1957 och 1971!? Jag letade bland mina egna bilder och hittade två där man ser en vagn av denna typ, tyvärr har jag inte noterat vilken av de två individerna jag fotograferade.
[image]
Tåg 3609 mot Eskilstuna i Södertälje S 31 maj 1975
[image]
Delförstoring av föregående bild, man ser vagnens andra sida jämfört med leveransfotot och SPM. 10 större fönster, avståndet mellan andra och tredje är tydligt större och mellan tredje och fjärde tydligt mindre än mellan övriga.
[image]
Tåg 3613 på Cst 12 april 1975
[image]
Delförstoringen är inte vidare skarp men man ser att fönstrens inbördes förhållanden stämmer med bilden från Södertälje.
Vore intressant att få veta om antagandet att vagnen/vagnarna byggdes om och i så fall varför? Från slutet av 60-talet började SJ att omkorga 40-talsvagnar till bl a A3 och B3. Då tog man inte längre hänsyn till inredningens placering i förhållande till fönstren, en utveckling som fanns även i 60-talsvagnarna och väl har att göra med att sittningen i kupéer gradvis övergick till salonger. TGOJ verkar ha gjort tvärtom!? Kan det ha funnits annan anledning än att anpassa fönstrens placering till ändrad inredning?

Mvh Per Niklasson, Göteborg


Hela tråden: